SEZAM BIAŁY (250g)-100292
  • SEZAM BIAŁY (250g)-100292
  • SEZAM BIAŁY (250g)-100293

SEZAM BIAŁY (250g)

8,20 zł
Brutto
Sezam indyjski (Sesamum indicum L.) to jednoroczna roślina oleista. Do tej pory nie ustalono, skąd właściwie pochodzi sezam. Wiadomo jednak, że pierwsze zapiski o jego użytkowaniu pochodzą sprzed ponad dwóch tysięcy lat p.n.e. W starożytnej Babilonii sezam uznawany był za przyprawę bogów – był...
Dowiedz się więcej

Sezam indyjski (Sesamum indicum L.) to jednoroczna roślina oleista. Do tej pory nie ustalono, skąd właściwie pochodzi sezam. Wiadomo jednak, że pierwsze zapiski o jego użytkowaniu pochodzą sprzed ponad dwóch tysięcy lat p.n.e. W starożytnej Babilonii sezam uznawany był za przyprawę bogów – był tak wyjątkowy ze względu na wysoką wartość zdrowotną i dietetyczną. Nie wiadomo, w jaki sposób sezam rozpowszechnił się na terenie całej kuli ziemskiej. Przypuszcza się, że było to zasługą wędrowców, którzy setki lat temu podróżowali po świecie i handlowali przeróżnymi towarami. Ustalono jednak, że za wyhodowanie najwartościowszej odmiany sezamu indyjskiego odpowiedzialni byli mieszkańcy Chin i Indii. W naszym kraju najpopularniejszy jest sezam biały, jednakże na świecie prym wiedzie sezam czarny, doceniany ze względu na swój orzechowy słodkawy smak.

Sezam jest rośliną oleistą wykorzystywaną głównie w produkcji jadalnego oleju sezamowego. Zatem nikogo nie powinien dziwić fakt, że jest to surowiec o niezwykle wysokiej wartości energetycznej. W 100 g ziaren sezamu indyjskiego znajdują się aż 647 kcal. Mimo że w głównej mierze są to tłuszcze 59,9g/100g produktu, nasiona zawierają również niemałe ilości białka – 23,2g/100g. Są zatem świetną alternatywną dla osób na diecie wegetariańskiej. Należy jednak pamiętać, że nie jest to białko pełnowartościowe. Oprócz tego nasiona sezamu mają niewielką ilość węglowodanów przyswajalnych – 2,1 g/100g i większą błonnika pokarmowego – 7,9 g/100g.
Sezam jest prawdziwą skarbnicą składników odżywczych. Zawiera sporo nienasyconych kwasów tłuszczowych, są to przede wszystkim kwas oleinowy i kwas linolowy (21,4g/100g). 

Jeśli chodzi o witaminy, w sezamie nie ma ich zbyt wiele. Można jednak odnaleźć w nim witaminy z grupy B, np. kwas foliowy, witaminy B2, B3, B6 i B1. Duża zawartość składników mineralnych rekompensuje niewielką ilość witamin. Już 100 gramów nasion sezamu prawie całkowicie pokrywa nasze dobowe zapotrzebowanie na wapń, magnez, fosfor, żelazo, cynk i miedź. Szczególną uwagę na ten fakt powinni zwrócić weganie, którzy w swoich dietach mają ograniczoną podaż wapnia niezbędnego do prawidłowej pracy układu szkieletowego. Najważniejszymi substancjami aktywnymi występującymi w sezamie są wcześniej wspomniane tokoferole. W oleju sezamowym znajdują się duże ilości gamma-tokoferolu. Związki z tej grupy występują w roślinach oleistych, a także w kukurydzy i soi. Charakteryzują się silnym działaniem przeciwutleniającym i przeciwzapalnym.
Sezam swoją aktywność antyoksydacyjną zawdzięcza w dużej mierze obecności sezamolu i sezaminy. Obie te substancje charakteryzują się odpornością na procesy utleniania. Badania udowodniły, że korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu nerwowego. Zmniejszają częstotliwość epizodów padaczki, łagodzą napięcie nerwowe. Można je stosować także w chorobie Alzheimera, poprawiają bowiem funkcje poznawcze i hamują procesy neurodegeneracyjne.
Sezamol i sezamina znajdują również zastosowanie w leczeniu niektórych chorób genetycznych, np. pląsawicy Huntingtona. Likwidują także objawy stresu oksydacyjnego w mięśniu sercowym, dzięki czemu zmniejszając ryzyko występowania chorób naczyniowo-sercowych.
Błonnik pokarmowy zawarty w nasionach sezamu cechuje się wysoką wydajnością wiążącą. Podczas przesuwania się treści pokarmowej wiąże ze sobą wszystkie szkodliwe substancje, toksyny i substancje antyodżywcze. Dzięki temu usprawnia procesy detoksykacyjne naszego organizmu. Ponadto wspomaga trawienie i pozwala zlikwidować problem zaparć.

Zastosowanie w kuchni
Sezam z powodzeniem można stosować w codziennych potrawach, jest dość uniwersalny i ma bardzo przyjemny wyrazisty smak. Stosuje się go do przygotowywania wielu smacznych deserów. Jedną z najbardziej znanych słodkości, którą przygotowuje się z sezamu, jest chałwa. Ponadto sezam świetnie odnajduje się jako składnik wytrawnych dań kuchni azjatyckiej, składnik panierek mięsnych oraz dodatek do sushi. Z sezamu wykonuje się również pastę tahini, która jest niezbędnym składnikiem domowego hummusu.  Już jego niewielki dodatek do zwykłych potraw sprawia, że nabierają one wykwintnego smaku. Oprócz tego znacznie podnosi wartość odżywczą posiłków i uzupełnia dietę w mikro- i makroelementy. Warto jednak pamiętać, że ziarna sezamu znane są jako produkty powodujące silne alergie pokarmowe. Znajdują się na liście 12 najbardziej alergizujących produktów spożywczych.

Referencyjna wartość spożycia dla przeciętnej osoby dorosłej (8 400 kJ/2 000 kcal).

Przechowywanie: Przechowywać w suchym i chłodnym miejscu.

Składniki: 100% sezam biały.

Waga: 250g
Nowy produkt

Opinie

Napisz swoją opinię

SEZAM BIAŁY (250g)

Napisz swoją opinię